Zonne-energie opslaan en later gebruiken voor je elektrische auto
Overdag je eigen opgewekte zonne-energie opslaan in een thuisbatterij en ‘s avonds weer in je elektrische auto stoppen? Dat kan beter!
Een elektrische auto en zonnepanelen klinkt als een gouden combinatie, en dat is het ook. Mits we overdag de mogelijkheid hebben om de auto te laden als de zon schijnt. Helaas hebben niet veel mensen die luxe. Overdag staat de auto niet thuis op de oprit, maar op het werk. Waardoor de zonne-energie massaal terug wordt geleverd aan het net en rond 17:00 weer voor dure tarieven moet worden afgenomen.
Waarom een thuisbatterij niet altijd de meest efficiënte oplossing is
De thuisbatterij wordt al veel geplaatst om huishoudens zo onafhankelijk mogelijk te maken van het energienet. Daarbij wordt het scenario van opslaan in de batterij en later ontladen naar de auto steeds vaker geschetst. Echter is dit een erg inefficiënte manier van energie overhevelen. Hoe dat zit, leggen we je hieronder uit!
Van zonnepaneel naar omvormer
Een batterij slaat zijn energie op met gelijkstroom. Daarbij produceren zonnepanelen ook gelijkstroom. Wat wij dagelijks in huis gebruiken is echter wisselstroom, daarom hangt er ook een omvormer in huis. Die zet de gelijkstroom (DC) van de zonnepanelen om in wisselstroom (AC) waarmee jij de verlichting in huis kunt gebruiken. Het omzetten van deze gelijkstroom naar wisselstroom kost energie, daarmee verliezen we dus een beetje zonne-energie om deze bruikbaar te maken.
Meerdere omzettingen zorgen voor energieverlies
Als we in huis geen energie gebruiken, dan willen we de overtollige zonne-energie in de batterij opslaan. Echter heeft de batterij weer gelijkstroom nodig. Dan moet de omvormer die wisselstroom dus weer terug omzetten naar gelijkstroom. Als we ’ s avonds dan terugkomen van het werk en de auto in het laadstation steken, moet je die gelijkstroom uit de batterij dus nog een keer omzetten naar wisselstroom. Dat zijn dus al 3 omzettingsmomenten!
Maar dan zijn we er nog niet. Want de elektrische auto is natuurlijk ook een batterij!
Dus daar gaat die wisselstroom nog een laatste keer om naar gelijkstroom. Hiermee zetten we de stroom dus 4 keer om van gelijk naar wissel en vice versa. Gemiddeld verliezen we zo’n 3 tot 5 procent van de energie per omzettingsmoment, met 4 keer omzetten is dat dus heel inefficiënt!
Een slimmer alternatief: laden tijdens goedkope uren
Als je overdag niet in staat bent om de auto te laden, kun je het beste later in de avond / nacht je auto laten starten met laden. In combinatie met een dynamisch energiecontract zie je dat de nachtprijzen vaak lager liggen en je de auto op een goedkopere manier voorziet van energie. Dit kun je bijvoorbeeld instellen via Slim Laden van Frank Energie.
Plan een gratis adviesgesprek in
Gratis adviesgesprekErvaring van onze klanten
Lees enkele ervaringen
Laat direct een bericht achter
Neem gerust contact met ons op en we beantwoorden al je vragen!