1. Persoonlijk adviesgesprek en schouwing
Het proces begint met een persoonlijk adviesgesprek waarbij ter plaatse met jou de situatie bekijken en jouw wensen bespreken. Vervolgens gaan wij voor jou aan de slag om alles in kaart te brengen.
Maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek met één van onze experts.
Plan een gratis adviesgesprekEen eigen laadpaal of laadstation voor het slim opladen van de elektrische auto, thuis of op de zaak. Wij verzorgen de montage en installatie van een enkel laadstation tot complete laadpleinen. Zo beschik jij, je personeel en je klanten over een volle accu. Wij komen bij je langs voor een persoonlijk adviesgesprek. Ook bekijken we meteen de meterkast en de plaats waar de laadpaal of palen komen te staan. Op basis daarvan brengen we een passende offerte uit en gaan we na akkoord over naar de installatie.
Persoonlijk adviesgesprekLaadpalen maken elektrisch rijden handig en toegankelijk, terwijl ze bijdragen aan een groenere mobiliteit. Met een laadpaal thuis of op het werk, rijd je met gemak en milieuvriendelijkheid.
Neem vandaag nog contact op met Quido onze specialist in laadpalen en laat ons 4-stappen installatieproces jou helpen bij het realiseren van een groenere toekomst.
Persoonlijk adviesgesprekAls particulieren een elektrische auto en laadpaal aanschaffen, neemt de energiebehoefte toe. Hoeveel die toeneemt is sterk afhankelijk van het thuisladen van de auto. Ter illustratie: een elektrische auto verbruikt ruwweg 15kWh per 100km. Als je elke dag 100 kilometer rijdt en alleen thuis laadt is het jaarverbruik van de auto 15*365 = 5475 kWh. Dit komt overeen met de jaaropbrengst van 15 zonnepanelen.
Dynamic Load Balancing (DLB) is een aanvulling op je elektrische installatie in huis. Het beschermt je installatie tegen overbelasting en stroomuitval. Dit kan gebeuren als je in en rondom huis meer energie verbruikt dan de installatie aankan. Peeters Duurzaam adviseert in veel gevallen dynamic load balancing maar het is niet vereist of verplicht.
Een laadpaal installeren we zodat de stekker tussen de 80-100cm boven de grond zit.
Ja dat kan! Een laadpaal, laadstation of laadpunt om thuis of op de zaak een elektrische auto op te laden kun je online bestellen bij Peeters Duurzaam via de webshop. Voor zakelijke infrastructuur voor het opladen van meer drie auto’s adviseren we eerst online een afspraak te maken. Dan maken wij een offerte op maat.
In alle gevallen vraagt het opladen aan een standaard stopcontact het meeste geduld. Het volledig opladen van je elektrische auto op deze wijze kan wel tussen de 11 tot 20 uur duren. Met een laadpaal aan huis verkort je die tijd tot enkele uren. Ook kun je met een laadpaal het laden instellen op de momenten die jou het beste uitkomen. Dit kan zijn als de zonnepanelen een overcapaciteit aan vermogen hebben of juist als je s ’nachts slaapt en er geen andere zware verbruikers in huis aan staan zoals een wasmachine, droger, airco, etc. Snelladers(DC-laadstations) langs de snelweg werken een beetje als een pitstop zoals we dat kennen van de Formule 1. Na 20 tot 30 minuten is je auto vol genoeg om je reis te vervolgen.
Nee. Bij het plaatsen van een laadpaal op je eigen terrein is er geen toestemming nodig vanuit de gemeente.
Wanneer je in een flat of appartement woont, wordt de aanleg van een laadpaal gezien als een verandering aan gemeenschappelijke ruimten. Je hebt dan toestemming nodig van de beheerder of van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Wil je de laadpaal in een openbare ruimte plaatsen? Dan heb je een vergunning of ontheffing nodig van de gemeente. De gemeente beslist of en waar laadpalen in de openbare ruimte mogen komen. Elke gemeente heeft hierbij haar eigen regels. Zo kan de gemeente kijken naar het bestaande aanbod laadpalen bij jou in de buurt en mag de gemeente eisen stellen aan de auto.
Tijdens ons adviesgesprek bij u op locatie kijken we samen naar de meest geschikte locatie voor het laadpunt. Een laadpunt kan op de muur gemonteerd worden maar ook op een montagepaal in de grond. Uiteraard moeten we rekening houden met de infrastructuur van de bekabeling van de meterkast naar de laadpaal.
Nee. Niemand kan zijn elektrische voertuig ‘zomaar’ koppelen aan jouw laadpaal. Om te laden aan een laadpaal heb je een laadpas nodig. De laadpas die mag laden aan jouw laadpaal is gekoppeld via computersoftware. Deze software is ook uitermate geschikt om laadkosten te kunnen declareren. Daarnaast zijn alle data beschikbaar via één overzicht.
Als je zelf een laadpaal aanschaft voor thuis of op de zaak ben je per kWh het goedkoopst uit. Snellaadpalen(DC laadstation) zijn het duurst in aanleg en gebruik en daarom rekenen aanbieders van snellaadpalen ook de hoogste prijs per kWh van alle laadvormen. Thuis betaal je de prijs per kilowatt volgens je eigen energiecontract.
In feite niet, een werkend stopcontact is genoeg. Maar door je auto te laten rijden op zonne-energie vanaf je eigen dak, bespaart je niet alleen een aanzienlijk bedrag per jaar, je draagt ook nog eens een steentje bij aan een duurzame samenleving door uw elektrische auto op écht groene stroom te laten rijden.
Peeters duurzaam is vanzelfsprekend een groot voorstander van duurzame energieoplossingen. We begrijpen echter ook dat je eerst meer wilt weten over de kosten en de baten voor het aanschaffen van zonnepanelen op uw dak.
Om vast te stellen hoeveel zonnepanelen je nodig heeft om het verbruik van de auto op te vangen, moeten we kijken of je bijvoorbeeld dagelijks korte ritjes maakt of iedere dag uren in de auto zit? Maakt je gebruik van een laadpaal op uw werkplek, of laad je je elektrische auto alleen op bij het laadpunt thuis? En laad je de auto dan voor of na zonsondergang op? Deze vragen zijn belangrijk om vast te stellen wat het exacte verbruik is en dus ook bij het berekenen van het aantal zonnepanelen dat je nodig hebt om de auto op te laden. Peeters Duurzaam helpt u graag bij het maken van de afweging. Nodig ons daarvoor uit op een persoonlijk adviesgesprek.
Een laadpaal kan geleverd worden met een socket of een vaste laadkabel. In de meeste gevallen krijgt u bij uw elektrische voertuig een geschikte laadkabel meegeleverd. Die heeft normaal een lengte van 6 meter. Deze kabel van de auto kan in combinatie met een laadpaal met socket gebruikt worden. Er bestaan echter ook laadpalen waarbij er een vaste laadkabel aan de laadpaal gemonteerd is. De standaard laadkabel aan een laadpaal of laadstation is meestal 5 meter lang.
Krachtstroom is geen vereiste voor een laadpunt. Het zorgt er wel voor dat je sneller kunt laden. Om te bepalen wat voor laadpaal je thuis of zakelijk kunt plaatsen moet je weten hoe uw meterkast op het stroomnet is aangesloten.
Oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting. Vanaf het stroomnet loopt er dan een kabel met twee draden naar de meterkast: een nuldraad (ook wel ‘aarde’ genoemd) en een fasedraad met daarop 230 volt wisselspanning.
Bij nieuwere huizen bestaat de aansluiting over het algemeen uit vier draden: een nuldraad en drie fasedraden. Omdat een 3-fasenaansluiting maximaal 400 volt kan leveren, gebruikt men ook weleens de term ‘krachtstroom’.
Welke aansluiting je hebt, kunt u meestal zien op de elektriciteitsmeter/slimme meter in uw meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting.
Ja. Een laadpunt is een elektrische installatie die gebruik maakt van relatief hoge spanning en stroomsterkte. Naast het trekken van kabels en het aansluiten van de laadpaal, moeten er aanpassingen worden gemaakt in de meterkast. Voor uw laadpaal heeft u een aparte stroomgroep in de meterkast nodig. Zo blijft uw laadpaal altijd werken, ook als u in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkomt u dat uw laadpaal andere apparaten op dezelfde groep kan storen.
Bij de meeste openbare laadpalen betaal je een hoger tarief per kWh dan je betaalt bij je eigen stroomleverancier. Zo worden de kosten voor aanleg en onderhoud van de openbare laadpaal doorberekend. Bij een laadpaal aan huis of op de zaak betaal je de stroomkosten via het huidige energiecontract. In combinatie met zonnepanelen kun je je auto goedkoop laden. In de ideale situatie laad je je auto als de zon schijn en de panelen dus stroom leveren.
Een laadpaal is aangesloten op het stroomnetwerk. Een openbare laadpaal is aangesloten op het openbare stroom netwerk. Een laadpaal thuis of op de zaak wordt aangesloten in de groepenkast(meterkast).
Bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 2 draden (de fasedraad en de nuldraad). Bij een 3-fase laadpaal zijn dit 4 draden (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is dus hoger dan dat van een 1-fase laadpaal en kun je je auto hiermee dus sneller opladen.
Jazeker, door de RFID lezer die in het laadstation is verwerkt kun je met verschillende voertuigen inchecken om een laadsessie te starten. Ook zijn er laadstations met twee aansluitingen, dan kunt u zelf twee voertuigen tegelijk laden!
Er zijn op dit moment geen landelijke subsidie voor de aankoop en aanschaf van een laadstation. Er is wel een subsidie voor de aankoop van een elektrisch voertuig.
De installatie van een laadpaal omvat het selecteren van een geschikte locatie, het aansluiten van het laadstation op uw elektriciteitsnetwerk en het bevestigen van de laadkabel en -connector. Installatie kan variëren afhankelijk van het type laadstation en uw specifieke behoeften. Qua richtprijs kun je voor de aanschaf en installatie van een laadpaal uit gaan van 1500 tot 2000 euro.
De installatie van een laadstation omvat meestal het selecteren van een geschikte locatie, het aansluiten van het laadstation op uw elektriciteitsnetwerk, en het bevestigen van de laadkabel en -connector. Installatie kan variëren afhankelijk van het type laadstation en uw specifieke behoeften.
Plan een adviesgesprek in via onderstaande button of neem contact met ons op voor eventuele vragen via het contactformulier!
Vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.